The Great Ocean Road and The Grampians! - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Michiel en Sanne - WaarBenJij.nu The Great Ocean Road and The Grampians! - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Michiel en Sanne - WaarBenJij.nu

The Great Ocean Road and The Grampians!

Blijf op de hoogte en volg Michiel en Sanne

22 Maart 2013 | Australië, Halls Gap

Na een weekje verwend te zijn bij Tante Riet werd het weer tijd voor avontuur! We gingen weer een weekje op pad met een Cribje! Jaja we hebben de auto zo erg gemist dat we het niet konden laten om weer een paar dagen met de Crib op pad te gaan! Heerlijk om weer een auto te hebben waar je alle kanten mee op kunt, Freeeeedom! :)

Het plan was om in 7 dagen de Great Ocean Road te rijden en The Grampians te bezoeken. Na een paar boodschapjes en goede informatie bij het Visitor Centre in Geelong, begon de mooie kustroute in Torquay. Meteen werd duidelijk hoe mooi deze kust is. Lange stranden afgewisseld door hoge rotsen. Op Bells Beach, een strandje verderop, zijn ze aan het opbouwen voor Rip Curl Pro, een wereld beroemde surfwedstrijd. Wij voldeden net niet aan de eisen, dus wij mochten hier niet aan meedoen. De golven waren hier ook zo enorm hoog en krachtig, daar wil je liever niet zwemmen! Een paar kilometer verderop passeren we de Memorial Arch en rijden we de echte Great Ocean Road op. The Great Ocean Road is namelijk met de hand uitgehakt door soldaten die de Eerste Wereld Oorlog hadden overleefd. Wat een werk! Die nacht overnachten we op een gratis camping spot in Lorne in Great Otway National Park. Een hele mooie plek, gezellig met nog wat andere campers. Je mag niet zomaar op de Great Ocean Road wildkamperen (wat we wel gewend waren van de East Coast), daarom hebben ze een paar gratis campings beschikbaar gesteld.

Na heerlijk uitgeslapen te hebben, helpen we een Australische jongen met auto pech. Hij staat al 1 maand op de camping spot. De motor was kapot en die had hij wel gerepareerd, maar nu is de accu leeg! Natuurlijk schoten wij met onze groene auto te hulp. Met een paar startkabels lukt het uiteindelijk om de auto te starten. Weer iemand blij gemaakt op deze wereld. De jongen had eigenlijk niks, maar gaaf zijn laatste 2 dollar 50 aan ons, ook al zeiden we dat het niet nodig was. We vervolgen onze reis en bezoeken de Eskarine Falls. Falls was een beetje groot woord voor het water wat naar beneden kwam. Door de droogte van de afgelopen weken is er niet veel meer van over, maar de plek is ontzettend mooi. We hebben een mooie wandeling gemaakt langs het ‘riviertje’. Op Teddy’s Lookout hebben we heel mooi zicht over de bergen, rotsen en zee. Wauw! De rest van de dag is het een beetje auto in en rijden, bij een mooi plekje uitstappen, stukje wandelen en weer verder :). Alles tussen de regenbuien door. Door een goede tip komen we nog op een weggetjes met wel 10 koala’s hoog in de bomen en vuurrode papagaaien! We bezoeken ook nog een waterval waar al het water op is en ’s avonds kijken we de kwalificatie van de Grand Prix in Melbourne die compleet in het water is gevallen. Wat een tegenstrijdigheid! Die nacht rijden we naar Blanket Bay, weer een gratis camping. We moesten 5 km over een off-road weg, het is echter zo hobbelig dat we er wel drie kwartier over deden! Het was zeker wel de moeite waard, hele mooie camping met privé kampeer plekken en naast onze camper zat een koala in de boom!

De koala is deze nacht niet van boom gewisseld. Hij (of zij?) is helemaal high van de Eucalyptus boom bladeren en vind het dan ook geen probleem dat we dichtbij komen. Wat een grappige dieren zeg, geweldig! We denken de vuurtoren op Cape Otway te bezoeken maar de entree is 20 euro p.p.! Zo leuk vinden dat nu ook weer niet :P. In Glenaire is een mooi view point en we klimmen de rotsen naar beneden tot Ship Wreck Beach. De scheepswrakken zijn niet te zien maar het is geweldig mooi. Vanavond hebben we een échte camping in Prince Town. Lekker vuurtje stoken en een warme douche, heeeerlijk! Als we de foto’s van de dag zitten te bekijken horen we op de achtergrond een camper die moeite heeft om vooruit te komen. Even later komt er Duitse jongeman vragen om hulp. Zijn camper zat vast in het mollige zand. Uiteraard als twee brave Hollanders schoten de twee jonge Duitsers te hulp. (Het is trouwens niet moeilijk om hier Duitsers te ontmoeten. Er lopen er namelijk drie miljoen rond in Australië). De camper zat met de twee aangedreven wielen goed diep in het zand vast. Het was een kwestie van uitgraven, duwen, je gezicht schoonmaken van al het rondvliegend zand, instructies geven om niet teveel gas te geven, weer uitgraven, weer duwen en dan eindelijk los komen! Na een gezellig gesprekje gingen wij naar bed om lekker te slapen.

Vandaag wacht ons een drukke dag. We beginnen vroeg bij The Gibs Steps. Flinke trappen naar beneden maar hier hebben we ontzettend mooi uitzicht op de eerste 2 apostelen. Wauw! De zon staat nog laag aan de horizon en dat geeft een mooi effect! Voor het eerste keer deze week is de lucht strak blauw, wat een geluk. De volgende stop is bij het uitzicht over de 12 (inmiddels nog maar 8) apostelen. Ik kan jullie hier alleen maar doorverwijzen naar de foto’s! Wat een plaatjes, het lijkt bijna nep. We zien ook een paar stompjes van de al ingestorte apostelen. De rest van de dag bezoeken we nog Loche & Gorge, Broken Head, Port Campbell, The Arch, London Bridge, The Grotto, Petenborough en Bay of Island. Ik ga jullie niet vervelen met alle beschrijvingen hiervan want dan zouden jullie vooral de woorden ‘mooi, prachtig, geweldig en wauw’ heel vaak lezen. Maar bij de London Bridge zit wel een spannend verhaal. Dit natuurverschijnsel bestond eerst als het ware uit 2 bruggen (waarbij de ene kant van de brug aan het land vast zat, en de andere kant in zee stopte). Een paar jaar geleden kon je hier nog overheen lopen. Op een dag waren een paar mensen over deze bruggen aan het lopen, en toen ze op de tweede brug waren stortte de eerste brug in! Ze zaten dus vast op het zojuist nieuw gevormde eiland! Pas uren later werden ze gezien en konden ze gered worden! Het zal je maar gebeuren!

The Great Ocean Road eindigde in Warrnambool waar wij dan ook weer het binnenland in zijn gereden richting The Grampians! Die avond zagen we een mooie zonsondergang door de bergen. Voor het slapen gaan konden we kangoeroes tellen aangezien er wel 50 kangoeroes allemaal netjes om de beurt een hek, de weg en nog een hek oversprongen. Wat een mooi gezicht.

De dag erna bezoeken we The Mckenzie falls, The Balcony and The Grand Canyon. Een mooie waterval, met veel water! Een bijzonder uitstekende rots die een beetje op een krokodillen bek leek. En een Canyon die absoluut niet te vergelijken was met de echte Grand Canyon maar wel erg mooi was. We hebben deze dag veel gewandeld en geklommen. Maar alleen met de auto rondrijden is al super hier. Het is een ontzettend mooie omgeving! Die avond sliepen we op een mooie camping in Halls Gap vlak bij een meer. Hier zaten heel veel kaketoes en weer veel kangoeroes.

De volgende ochtend kregen we telefoon van het thuisfront dat de opa van Sanne overleden was. Het zat er al aan te komen, maar toch kwam de klap hard aan. Dan is de andere kant van de wereld opeens heel ver weg. Nadat we in de ochtend een beetje bijgekomen van het slechte nieuws zijn we toch maar wat leuks gaan doen die middag. We hebben een flinke wandeling gemaakt naar The Pinnacle. Een hoog uitstekende rots boven op een berg met enorm uitzicht. Het was een flinke klim maar zeker de moeite waard. Het was fijn even intensief bezig te zijn.

In de avond rijden we naar Ballarat om daar te overnachten en de volgende ochtend even een kijkje te nemen. Een mooi oud goudmijners stad(je)! In de middag rijden we naar Melbourne om ons Cribje weer in te leveren en ons vliegtuig te pakken naar Hobart. Daar zijn we nu veilig aangekomen en ze hebben hier geen speurhonden voor drugs, maar voor groente en fruit! Dat mag je namelijk niet meenemen naar het eiland Tasmanië.

We gaan hier nog lekker 2 weken genieten en daarna vliegen we terug naar Sydney. Daar hebben we dan nog 2 daagjes en dan zit ons avontuur er al weer op! Natuurlijk vinden we het heel leuk om jullie allemaal weer te zien. Maar we zouden toch ook nog wel heel veel meer van dit geweldige land willen ervaren! Helaas zit werk en studie alweer op ons te wachten in Nederland!

Veel liefs!

• 22 Maart 2013 - 10:35

Bea:

wederom een zeer fijn te lezen verslag. je voelt jullie enthousiasme!
    xxxxx

• 22 Maart 2013 - 16:37

Ria:

aaaaahhhhh, wat een mooie plaatjes!!!!!!

• 22 Maart 2013 - 20:16

Tonny:

wat zien jullie er lekker gebruind uit,hier zijn er alleen maar bleekscheten.Wat een prachtige omgeving,wat een natuur,waarom mag je geen groente en fruit meenemen ,zijn zo bang voor plantenziekten?nog heel veel plezier.;;'''\\\

• 23 Maart 2013 - 16:58

Corrie And Ray Broeren:

Enjoy your time in Tasmania. We knew you would really enjoy the great ocean road and the grampians. Beautiful photos.. Regards ray and Corrie and your tante riet